Rozmawiając o Stanach Zjednoczonych nie sposób pominąć tematu muzyki country.  Radosna, a czasem bardzo melancholijna muzyka jest dla Amerykanów czymś więcej niż tylko kolejnym gatunkiem piosenek, które są popularne na rynku. Może o tym świadczyć choćby ilość stacji radiowych nadających country – 3000, a liczba ta ciągle rośnie. Istnieje również telewizja CMT ( Country Music Television ) z główną siedzibą w Nashville.[1] Słuchana przez farmerów jeżdżących pick-upami z napędem na cztery koła oraz milionerów, którzy takie samochody produkują- muzyka country łączy ludzi i pokolenia. Co sprawia, że banalne teksty piosenek z nieskomplikowaną melodią są powszechnie lubiane przez obywateli Stanów Zjednoczonych? Otóż fenomen tkwi w prostocie. Muzyka country to muzyka ludzi prostych, opowiada o smutkach i troskach dnia codziennego, radości z życia rodzinnego i miłości do ojczyzny. Wartości te są bliskie każdemu mieszkańcowi Stanów. Koniecznym jest jednak zaznaczenie, że country jest popularne głównie wśród białych Amerykanów ( 92% ) mimo, że sam gatunek posiada swoje korzenie ma w muzyce Afroamerykanów[2]

Country jest stosunkowo młodym gatunkiem muzyki. Jego korzenie sięgają lat 20. XX wieku i rolniczych terenów stanów Południa. Emigranci z Irlandii, Szkocji czy Włoch utrzymywali swoje tradycje grając na instrumentach i śpiewając rzewne pieśni o utraconej ojczyźnie.[3] Nierzadko musieli się borykać z niechęcią i wrogim nastawieniem Amerykanów. Tworzenie melodii oraz granie muzyki z krajów rodzinnych dawało im poczucie jedności i pozwalało wyrazić to, co leżało im na sercach. Należy wspomnieć, że ważną rolę w zachowaniu tradycyjnych ballad odegrał w tym czasie Kościół, który strzegł konserwatywnych wartości. Z czasem tęsknota i nostalgia powoli zaczęły ustępować miejsca radości życia, które nowoprzybyli wiedli w Stanach. Młodsze pokolenia przepojone muzyką przodków, ale także zafascynowane południowymi rytmami bluesa, łączyły rytmy i melodie.[4] Wprowadziły one również nowe sposoby grania na skrzypcach, które stanowiły jeden z podstawowych instrumentów tworzącej się muzyki.

Wbrew pozorom jednak muzyka country to nie tylko wytwór Amerykanów przybyłych z Europy. Główny instrument w pieśniach ludowych stanowi tu bowiem bonjo, który pochodzi ze środowisk afroamerykańskich. Jednym z powodów, dla których muzyka country zrodziła się ze wzajemnego przenikania wpływów europejskich i afroamerykańskich była bliskość zamieszkania. Jedni i drudzy zasiedlali południowe stany  USA, pracowali razem oraz razem grali muzykę. Nieustanne stykanie się różnego rodzaju lokalnych melodii, dyfuzja dźwięków i akordów doprowadziło zatem z czasem do wytworzenia się, jakże oryginalnej i uniwersalnej muzyki ludowej na terenie Stanów Zjednoczonych – muzyki country.

W roku 1922, kiedy to Jimmy Tarlton poznał słynnego hawajskiego gitarzystę Franka Ferrera, melodia country została wzbogacona gitarą stalową W maju 1924 zaś, Vernon Dalhart, pierwszy piosenkarz country,  ze swoim utworem „Wreck of the Old ’97” stał się znany szerokiej amerykańskiej społeczności.[5] Od tego momentu zaczęło pojawiać się coraz więcej artystów zakochanych w folkowych brzmieniach skrzypiec i bonjo.

Ważnymi postaciami w drugiej połowie lat 20. byli Jimmy Rodgers i rodzina Carters.[6] Rodgers połączył country, jazz, gospel, blues, pop i folk, przez co nadał unikatowy charakter swojej twórczości. Pozwoliło mu to na odniesienie wielkiego sukcesu, o czym świadczą miliony sprzedanych płyt.[7] Rodzina Carters zaś od 1927 do 1956 roku z powodzeniem święciła triumfy oraz stała się pierwszą wokalną grupą country. Członkowie rodziny Carters tworzyli nagrania ballad oraz piosenek gospel na czele z  najbardziej znaną piosenką „ I’m Thinking Tonight of My Blue Eyes”.[8]

Mimo dużej popularności country, początkowo przeszkodą okazało się znalezienie sponsorów gotowych zainwestować w rozwijającą się muzykę narodową.
Rok 1925 przyniósł jednak zmiany. Edwin W. Craig, wiceprezes Narodowego Towarzystwa Na Życie i Wypadkowego (National Life and Accident Insurance Company ) z siedzibą w Nashville w stanie Tennesse, ufundował w części budynku Towarzystwa radio WSM. Okres w którym powstała stacja był czasem, kiedy w Stanach rozkwitały stacje radiowe, a odbiorniki były pożądanym gadżetem w każdym amerykańskim domu, co niewątpliwie wpłynęło na sukces WSM. Dnia 5. października 1925 nastąpiło uroczyste otwarcie stacji.  W 1927 r. salę imprez muzycznych nazwano „Grand Ole Opry” i od tego czasu Nashville stało się stolicą country, a dziś centrum przemysłu muzycznego.[9] Obecnie Grand Ole Opry jest cotygodniowym koncertem oglądanym przez miliony widzów. Członkowstwo w Grand Ole Opry, najstarszego i najbardziej prestiżowego „klubu” country, jest marzeniem każdego artysty. Jego członkowie regularnie występują na scenie, koncertując dla przybywających z całych Stanów entuzjastów country.[10]

Dzisiejsza muzyka country znacznie różni się od pierwotnych folkowych melodii. Zachowane zostało podstawowe brzmienie, zmieniła się jednak koncepcja, technika i artyści.  Teraz u szczytu sławy znajdują się: Toby Keith, Brad Paisley , Lady Anabelum, Keith Urban, czy niezapomniany zespół Alabama. To oni opowiadają teraz Amerykanom o życiu, miłości i patriotyzmie. Mimo komercjalizacji, która nastąpiła, siła country nadal jest wielka.

Rodzina

Szacuje się że 42% populacji Stanów Zjednoczonych to fani muzyki country.[11] Jest to niewątpliwie duża liczba, która pokazuje jak wielkim fenomenem jest „muzyka farmerów”.  Farmerzy i ludzie mieszkający na wsi nie są jednak jej jedynymi fanami. Statystyki pokazują, że mnóstwo ludzi biznesu przyznaje się do słuchania tej muzyki. Często słuchają jej jadąc do pracy, bądź spędzając czas ze swoją rodziną. A to właśnie rodzina jest jednym z częstych tematów poruszanych w tekstach piosenek. Wynika to z faktu, iż wśród wartości wyznawanych przez Amerykanów rodzina zajmuje jedno z najważniejszych miejsc. W społeczeństwach wiejskich zachował się jej tradycyjny model. Mężczyzna, jako głowa rodziny, zarabia na swoją żonę i gromadkę dzieci. Żona natomiast jest kochającą, wierną kobietą, która wytrwale wychowuje potomstwo i z cierpliwością oddaje się codziennym obowiązkom. Stąd w piosenkach można usłyszeć zachwyt nad tradycyjnym, spokojnym życiem na wsi, gdzie każdy ma swoje przydzielone zadania, a trudności, które pojawiają się na drodze życia, są pokonywane wspólnymi siłami.[12] Jak bardzo ważna jest rodzina dla fanów muzyki country ukazują dane statystyczne: 90 % z nich spędza czas ze swoją rodziną, 81% codziennie spożywa z nią wspólny obiad (podczas gdy krajowa średnia wynosi 45 %), 79% fanów chciałoby spędzać jeszcze więcej czasu ze swoją rodziną. Można przypuszczać, że wśród tych 79% fanów znajduje się spora liczba wspomnianych wyżej zabieganych biznesmenów.[13]

Bóg

Słuchając radiostacji nadających muzykę country, możemy być pewni, że nie upłynie kilka piosenek, a jedna z nich będzie odnosić się do Boga. Country bardzo często opowiada o piciu alkoholu, podrywaniu dziewczyn, czy zabawach do białego rana, jednak pośród tych tematów zawsze znajdziemy Boga. Nie powinno to być aż taką wielką niespodzianką w kraju, w którym 80 milionów ludzi to chrześcijanie. W Stanach Jezus postrzegany jest jako bliski  przeciętnemu Joe, a tym samym odbierany raczej jako przyjaciel niż Mściwy Ojciec.[14] Dlatego też w tekstach piosenek muzyki country temat religii jest bardzo często głównym wątkiem utworów. Sami artyści uważają jednak, że ich misją nie jest wyjście na scenę i nawracanie. Poprzez utwory zawierające elementy religijne wyrażają oni raczej swoje opinie, odczucia i emocje. Publiczność, która ich słucha nie musi być wierząca, zawsze jednak odnajdzie wartości, które są uniwersalne, tj. rodzina, miłość.[15]

Patriotyzm

Patriotyzm. Bezgraniczna miłość do ojczyzny i gotowość walki za nią. Amerykańska definicja patriotyzmu, mimo że bardzo prosta, pociąga za sobą wyraźne konsekwencje. Wyraża się w czynach, a nie tylko w słowach. Wynika to z historii tego dumnego narodu. Od samego początku Amerykanie musieli trwać zjednoczeni, aby nie złamać się pod ciężarem niesprzyjających wydarzeń. Wspólnota to słowo klucz do opisania dzisiejszych Stanów Zjednoczonych. Wspólnota ta daje im możliwość tworzenia lepszej Ameryki, bo na tym polega miłość do ojczyzny. Niosąc w pamięci niezapomniane dzieje swoich przodków, nieustannie wierzą w wielkość swojego narodu i misję kreowania lepszej przyszłości. W badaniach z 2011 roku aż 85% populacji deklarowała siebie jako patriotów.[16] Artyści w muzyce country zachwycają się swoją ojczyzną, opiewając bohaterskie czyny żołnierzy. Teledyski zawierają liczne sceny ukazujące flagę amerykańską, ludzi śpiewających w skupieniu hymn, czy płonące wieże World Trade Center. Temat patriotyzmu zawsze był ważnym elementem muzyki,  natomiast po atakach 11. września 2001 roku widoczne jest natężenie tego trendu. Toby Keith, jeden z najpopularniejszych piosenkarzy country ostatniej dekady, swoją piosenką „ Courtesy Of The Red, White And Blue” wywołał istną burzę wokół pojęcia amerykańskiego patriotyzmu. Keith, który sam o sobie mówił jako o kwintesencji „Zdenerwowanego Amerykanina” ( Angry American, o którym śpiewa we wspomnianej piosence) został posądzony o popieranie amerykańskiej interwencji w Iraku. [17] Przyjrzyjmy się tekstowi owej piosenki :

(The Angry American)

American girls and American guys, will always stand up and salute.
We’ll always recognize, when we see ol’ glory flying,
There’s a lot of men dead,
So we can sleep in peace at night when we lay down our heads.
My daddy served in the army where he lost his right eye,
But he flew a flag out in our yard ’til the day that he died.
He wanted my mother, my brother, my sister and me.
To grow up and live happy in the land of the free.

Now this nation that I love is fallin’ under attack.
A mighty sucker-punch came flying in from somewhere in the back.
Soon as we could see clearly through our big black eye,
Man, we lit up your world like the fourth of July.

Hey, Uncle Sam put your name at the top of his list,
And the Statue of Liberty started shaking her fist.
And the eagle will fly and it’s gonna be hell,
When you hear Mother Freedom start ringing her bell.
And it’ll feel like the whole wide world is raining down on you.
Ah, brought to you, courtesy of the red, white and blue.

Oh, justice will be served and the battle will rage:
This big dog will fight when you rattle his cage.
An’ you’ll be sorry that you messed with the U.S. of A.
‚Cos we’ll put a boot in your ass, it’s the American way.

Hey, Uncle Sam put your name at the top of his list,
And the Statue of Liberty started shaking her fist.
And the eagle will fly and it’s gonna be hell,
When you hear Mother Freedom start ringing her bell.
And it’ll feel like the whole wide world is raining down on you.
Ah, brought to you, courtesy of the red, white and blue.

Oh, oh.
Of the red, white and blue.
Oh, hey, oh.
Of my Red, White and Blue.[18]

Artysta bardzo otwarcie wyraził swoją opinię na temat ataków z 11. września i jest to opinia pełna żalu i złości. Fala krytyki, która została skierowana na jego osobę trwała przez kilka miesięcy. Z czasem sam piosenkarz wydawał się zmienić swoje zdanie. Nigdy nie przyznał się do popierania wojny, ale także nigdy temu nie zaprzeczył. Jak widzimy złość po atakach terrorystycznych wylana na kartkę papieru i zaśpiewana w rytm country, może generować poważne nieporozumienia. Toby Keith nie był jednakże jedynym, który reprezentował tak ekstremalną formę patriotyzmu. Z pewnością miliony Amerykanów podzielało jego opinię. Świadczyć o tym może fakt, że jego kontrowersyjna pieśń znajduje się na pierwszym miejscu w rankingu 10 Najlepszych Patriotycznych Piosenek Wszechczasów (Top 10 Best Patriotic Country Songs of All Time.[19])

Samobójstwa

Zamykając rozważania na temat patriotyzmu, przejdźmy do problemu, o którym mało kto wie, a który wydaje się być niepokojący. Muzyka country to nie tylko skoczne melodie zachwalające uroki życia doczesnego, country to bardzo melancholijne ballady opowiadające o niepowodzeniach i tragediach ludzkich. W tym miejscu pojawia się temat wpływu country na popadanie w depresję, czy nawet na popełnianie samobójstw. Artyści bardzo często przelewają swoje emocje, pasje ukryte cierpienia i dzielą się nimi ze słuchaczami. Ci z kolei mogą odnaleźć siebie w owych tekstach. Przecież każdy z nas miał kiedyś złamane serce, nie jednego dotknęła zdrada partnera lub śmierć bliskiej osoby. Z jednej strony słuchając takich piosenek człowiek nie czuje się samotny w swoich utrapieniach, wie że jest ktoś kto cierpi podobnie. Druga strona medalu jest ciemniejsza. Słuchając takiej muzyki, która jest spokojna i nie należy do najweselszych, potencjalny samobójca może dojść do wniosku, że skoro nawet jego ulubiony piosenkarz ma takie problemy, których nie może rozwiązać, to jak on- mały nieznaczący człowiek -może sobie z tym nie poradzić. Badaniami nad wpływem muzyki country na ilość samobójstw zajęli się Steven Stack i Jim Gundlach, którzy znaleźli korelację między samobójstwami białych Amerykanów a muzyką country. Stwierdzili oni, że im dłuższy czas nadawania na antenie country, tym wyższa liczba samobójstw. Nie należy jednak sądzić, że muzyka country jest głównym winowajcą rosnącej liczby samobójstw. Z dużą dozą pewności można jednak stwierdzić, że ma ona udział w generowaniu nastrojów depresyjnych, które niejednokrotnie prowadzą do podjęcia drastycznych kroków.

Autorzy artykułu „The Efect of Country Music on Suicide” podają dodatkowo przykłady tematów, które mogą pośrednio wpłynąć na potencjalne podjęcie czynu samobójczego. Jeden z nich to alkohol. W wielu piosenkach picie mocnych trunków jest ukazane jako normalne, a co więcej, czasem konieczne to rozwiązania problemów. Badania pokazały, że takie przedstawienie roli alkoholu powoduje wzrost jego konsumpcji. Samo spożywanie alkoholu wiąże się bardzo często ze zwiększeniem ryzyka popełnienia samobójstwa. Podobnie rzecz się ma z tematem problemów finansowych, czy niepowodzeń miłosnych.

Steven Stack i Jim Gundlach w swych badaniach nad muzyką country zaobserwowali jeszcze inne ciekawe zjawisko. Jak już wiemy muzyka country kojarzona jest z biednymi farmerami z Południa. Otóż, badacze nie znaleźli żadnej korelacji między biedą a liczbą samobójstw. Może to stanowić kolejny dowód na powszechność muzyki country w społeczeństwie amerykańskim, która jest słuchana bez względu na przynależność klasową, czy status materialny.[20]

Podsumowując pozwolę sobie przytoczyć słowa emerytowanego profesora angielskiego pracującego na Uniwersytecie Północnej Karoliny (University of North Carolina), który naukowo zajmował się znaczeniem muzyki country. „Muzyka country zawsze była odbiciem nastrojów panujących wśród narodu, ale także prowokowała ten nastrój.”[21]
(„Country music has always reflected the country’s mood, but it also challenges that mood”)
Myślę, że to zdanie doskonale odzwierciedla esencję muzyki country. Jest to widoczne choćby na przykładzie Tobiego Keitha i jego „Courtesy of the Red, White, & Blue.”  Muzyka country reaguje na wydarzenia na amerykańskiej scenie politycznej i nie boi się o tym głośno mówić. Fani muzyki country to ludzie w różnym  wieku i posiadający różny status materialny.  Miliony ludzi odnajduje się właśnie w tej muzyce i z nią się identyfikuje.[22] Muzyka country, mimo że ewoluowała z prostej skocznej melodii farmerów z Południa, nadal dojrzewa i rozgrzewa serca mieszkańców Stanów. Tak długo jak istnieć będą Stany, tak długo muzyka country będzie rozbrzmiewać w krainie dumnych Amerykanów, nadając rytm ich codziennemu życiu.

Autor: Mariola Lach

Bibliografia:

1) Ellison W. Curtis, Country music culture: from hard times to Heaven, Copyright by
University Press of Missisipy, 1995

2) Malone Bill C. , Country Music, USA , Wyd. 2 , Copyright by the University of Texas Press,
2002

3)Paleczny Tadeusz, Współczesne Społeczeństwo Amerykańskie W Perspektywie
Socjologicznej,
Wyd. 1 , Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2002

4) Wałkulski Marek, Wałkowanie Ameryki, Gliwice, Helion, 2012

5) Gundlach Jim, Stack Steven, The Affect of Country Music on Suicide, Social Forces, Vol. 71,         No. 1. (Sep., 1992),http://planet.uwc.ac.za/nisl/Students/Jay/country%20music%20&%20suicide.pdf

6) Keith Toby, The Courtesy Of The Red, White and Blue,
www.cowboylyrics.com/lyrics/keith-toby/courtesy-of-the-red-white-and-blue-10125.html

7) www.billboard.com/biz/articles/country/1177554/new-statistics-about-country-music-fans-revealed-at-billboard-country

8) www.statista.com/statistics/206696/patriotism-in-the-us-from-2003-to-2011-by-generation

9) countrymusic.about.com/od/toppicks/tp/PatrioticCntry.htm

10) en.wikipedia.org

11) www.creators.com/opinion/connie-schultz/country-music-s-new-patriotism.html

Przypisy:


[1]  Wałkulski Marek, Wałkowanie Ameryki, Helion 2012, s.202

[2]  Wałkulski Marek, Wałkowanie Ameryki, Helion 2012, s.203

[3]  Malone Bill C. , Country Music, USA , 2002,s.3-4

[4]  Malone Bill C. , Country Music, USA ,2002, s.5

[5] Country music, http://en.wikipedia.org/wiki/Country_music#1920s , [ 11.04.2013]

[6] Country music, http://en.wikipedia.org/wiki/Country_music#1920s , [ 11.04.2013]

[7]Jimmie Rodgers ( country singer ), http://en.wikipedia.org/wiki/Jimmie_Rodgers_(country_singer), [ 11.04.2013]

[8] Carter Family, http://en.wikipedia.org/wiki/Carter_Family, [11.04.2013]

[9]Grand Ole Opry & George Hay, the heartbeat for two decades. Uncle Jimmy Thompson, a hard drinking fiddler, was its first performer., http://www.essortment.com/grand-ole-opry-beginning-65341.html, [11.04.2013]

[10] Ellison W. Curtis, Country music culture: from hard times to Heaven, 1995, s.3-25

[11]Hackett Vernell , New Statistics About Country Music Fans Revealed at Billboard Country,8.06.2011 6:25PM EDT

[12] Wałkulski Marek, Wałkowanie Ameryki, Helion Gliwice, 2012, s.208-209

[13] Hackett Vernell , New Statistics About Country Music Fans Revealed at Billboard Country ,8.06.2011 6:25PM EDT

[14]Wałkulski Marek, Wałkowanie Ameryki, Helion Gliwice, 2012, s.210

[15]Rhett Wilkinson, God and country music: Despite all the drinking and cheating, genre comfortable with religious theme, http://www.deseretnews.com/article/700168474/God-and-country-music-Despite-all-the-drinking-and-cheating-genre-comfortable-with-religious.html?pg=all  4.08.2011 6:23 p.m. MDT

[16]Pew Research Center, Patriotism in the U.S. by generation from 2003 to 2011, http://www.statista.com/statistics/206696/patriotism-in-the-us-from-2003-to-2011-by-generation/, [11.04.2013]

[17]Schultz Connie, Country Music’s New Patriotism, http://www.creators.com/opinion/connie-schultz/country-music-s-new-patriotism.html, [11.04.2013]

[18]Keith Toby , Courtesy Of The Red, White, And Blue, http://www.cowboylyrics.com/lyrics/keith-toby/courtesy-of-the-red-white-and-blue-10125.html, [11.04.2013]

[19]Fabian Shelly, Top 10 Best Patriotic Country Songs of All Time,http://countrymusic.about.com/od/toppicks/tp/PatrioticCntry.htm, [11.04.2013]

[20]Stack Steven and Gundlach Jim, The Effect of Country Music on Suicide Social Forces, wrzesień 1992, http://planet.uwc.ac.za/nisl/Students/Jay/country%20music%20&%20suicide.pdf

[21]Schultz Connie, Country Music’s New Patriotism, http://www.creators.com/opinion/connie-schultz/country-music-s-new-patriotism.html, [11.04.2013]

[22]Hackett Vernell , New Statistics About Country Music Fans Revealed at Billboard Country ,8.06.2011 6:25PM EDT